Последни публикации

Форуми

Записки

Коментари

Наблюдател

Библиотека
Тематика

 

7-ци   candida albicans   дан.9   дъч шийтс   езичници   иван зарев   изкупване на творения   книги   космос   милиция  

виж всички тематики

Реплики

 
 
eureth   07.05.18 15:26
Преместих темата за "генно-модифицирната опозиция в Сирия"

в тема:
"Сирия: Отн.тн. ислямска държава", тук:

http://edinni.com/p/forum/forum_viewtopic.php?17424.post
 
eureth   15.04.18 14:53
Възможно е и до там да се стигне. Но главното, до което пише, че ще се стигне в тези земни военни противопоставяния, е че Бог ще доведе всички народи на битка против Йерусалим и той ще бъде превзет, и ще бъде тъпкан от народите, колкото Бог е определил (3год. и половина).

Тук има доста подробности около сегашната ситуация, в темата "Относно тн. ислямска държава":
http://edinni.com/p/forum/forum_viewtopic.php?17419.post
 
Владо   15.04.18 03:46
Света е пред прага на нова световна война.
 
Владо   15.04.18 03:45
 
Анонимен   13.02.18 09:08
еурет, постовете станаха три, но са един - само последния (нетът понякога е кошмарен тука). Моля те да оставиш само последния, а другите да ги изтриеш, за да не се "разводнява" темата.

RSS Емисии
rss1.0
Форуми :: Общи теми за вярата << Предишна тема | Следваща тема >>
 
Един мъж с повече от една жена - Божия воля или?
Към страница       >>  
Започване на нова тема
    
05.02.09 10:11 Цитирай
изказвания: 1582
Здравейте, за да не става миш-маш в другата тема, отварям тази, където бихме се опитали да правим исторически сравнителен анализ на проблема "многоженство" не само в Израел, а по принцип в историята.

Ще се спра на видовете бракове в Рим като начало.


Christus regnat
Най-отгоре
история,   многоженство
    
05.02.09 13:02 Цитирай
изказвания: 1582
Според засвидетелстваното в брачните договори и различните закони, главната цел на римския брак  бил раждането и отглеждането на деца. Правителството полагало значителни усилия да окуражава браковете и раждането на деца, като в това отношение се отличил император Октавиан Август, както вече споменах. Интересно е да се каже, че чрез закон той налагал наказания за тези, които оставали неженени – например им били отказвани разни постове, а пък женените с деца били облагодетелствани в това отношение. (да ви напомня нещо от нашата недалечна история това?)

Римският закон различава два основни вида брак:
cum manu и sine manu, като главната разлика между двата е кой има властта над съпругата и съответно над нейните пари.
При брака cum manu булката преставала да бъде член на бащината си фамилия и преминавала напълно под властта на съпруга си (и често всъщност свекъра си). Всяка нейна собственост ставала собственост на мъжа й. Той можел да се разведе с нея, но тя – не. Този тип брак се подразделя на три: confarreatio, coemptio и usus.

Първият подтип бил най-характерен за патрициите, брачната церемония била засвидетелствана от 10 свидетели, имало сватбена торта, булката носела воал (фламенум). На церемонията присъствал понтифекс максимус.

При вторият и по-разпространен подтип –
coemptio свидетелите били 5, а младоженецът плащал символична цена за булката. Отново тя заедно със собствеността й преминавала под властта на съпруга.
Третият тип – usus почти изчезнал с края на Републиката. Това било практически брак, който не изисквал брачна церемония. Реално се изисквало фактическо съжителство между двамата 1 цяла година, преди жената да премине под властта (мануса) на мъжа си. Ако в рамките на тази 1 година жената отсъствала 3 поредни нощи от дома, тя не преминавала под властта на мъжа и реално бракът се прекратявал.Бракът тип sine manu означавал, че и след женитбата, жената и имота й остават под властта на собствения й баща. Жената е могла да се разпорежда със собствеността си и по нейна воля и е могла да се разведе пак по нейна воля. Този тип брак бил лесен за сключване, тъй като било необходимо единствено съгласието на двойката да бъдат мъж и жена.

Сега за конкубината – бил е по-скоро алтернатива на брака, но не юридически брак сам по себе си. Латинската дума за наложница е
paelex. Римската конкубинка е била жена, имаща редовни сексуални отношения с женен мъж. Често е живяла заедно с него. Децата, родени от такова съжителство не са били считани за законни, което доказва, че и съжителството не е било такова. Отново жената не е могла сама да избере да бъде такава. Баща й я е давал за наложница, когато не е имал достатъчно пари за зестра, тъй като конкубинатът в Рим не е изисквал зестра. Именно това е и формата, под която са се събирали освободени роби, а и роби.


Накратко и за проститутките: обикновено са били чужденки, обличали са се провокативно и са се гримирали силно. Целта е била по външен вид да се различават от строгостта на римските матрони.
Ако имате интерес или въпроси ще продължа.

[ Редактирано 05.02.09 13:05 ]



Christus regnat
Най-отгоре

    
05.02.09 13:14 Цитирай
изказвания: 1024
здравей, тигърке,

това, което си написала, поне за мен е много интересно. особено интересни, защото имат връзка с другите ни теми, намирам следните две неща:

първо, че на латински думата е пелекс, което много напомня на гръцкото палакис, което пък много напомня на еврейското пилегеш, тъй като и в трите думи съгласните на практика съвпадат. само ще уточня, че на еврейски с една и съща буква шин се пише често както звука ш, така и звука с. точно тази буква е използвана на еврейски и за думата пилегеш на края на думата. също така звуците к и г са сродни звуци, като к е буззувчната форма на г.

второ, твърде интересно беше за мен написаното за робите, включително за освободените роби, а именно, че те не са можели да имат своя жена в пълния смисъл на думата, така както тази дума е била разбирана под римското право (ако правилно съм те разбрал). това е интересно, защото в посланията си павел неведнъж се обръща не само към вярващи, които са свободни граждани, но и към повярвали роби.

за мен обаче остава неизяснен въпросът доколко римските обичаи след времето на октавиан август (павел пише няколко десетилетия след октавиан) са били прилагани и в гърция, тъй като е важно по темата посланието тъкмо до коринтяните в гърция. само посланието до римляните е насочено към хора в рим. също така, обитателите на империята явно са се деляли и на такива, които са граждани на рим (павел) и на такива, които не са се водили граждани на рим официално. ти вече написа за разликато между спарта и атина, но тази разлика не е ли повече от класическия период? а когато павел пише посланията си, както атина, така и спарта са били отдавна под римско управление. даже знам за коринт по онова време, че е бил заселен основно от хора доведени и заселени там от рим.

[ Редактирано 05.02.09 13:24 ]

Най-отгоре

    
05.02.09 13:42 Цитирай
изказвания: 372
в стария и в новия завет нее Божията воля да има многоженство,защото сещате се какво стана с давид,соломон имаха по много жени и какво спечелиха освен това че малко или много им отвърнаха осбено на соломон сърцето и си навлекоха яда на Бог заради жените които имаха



Най-отгоре

    
05.02.09 14:00 Цитирай
изказвания: 1582
ученик:


второ, твърде интересно беше за мен написаното за робите, включително за освободените роби, а именно, че те не са можели да имат своя жена в пълния смисъл на думата, така както тази дума е била разбирана под римското право (ако правилно съм те разбрал). това е интересно, защото в посланията си павел неведнъж се обръща не само към вярващи, които са свободни граждани, но и към повярвали роби.

за мен обаче остава неизяснен въпросът доколко римските обичаи след времето на октавиан август (павел пише няколко десетилетия след октавиан) са били прилагани и в гърция, тъй като е важно по темата посланието тъкмо до коринтяните в гърция. само посланието до римляните е насочено към хора в рим. също така, обитателите на империята явно са се деляли и на такива, които са граждани на рим (павел) и на такива, които не са се водили граждани на рим официално. ти вече написа за разликато между спарта и атина, но тази разлика не е ли повече от класическия период? а когато павел пише посланията си, както атина, така и спарта са били отдавна под римско управление. даже знам за коринт по онова време, че е бил заселен основно от хора доведени и заселени там от рим.


Здравей ученик, радвам се че се интересуваш, защото в известна степен ключът към правилното разбиране на Павел е и в знанието за обществените нрави на тези, на които е писал.Аз също намирам доста интересен фактът в езиковото сходство на думата "наложница" на еврейски, гръцки и латински. Дали е случайно такова сходство, засега не знам, но може би е възможно да го изясним.За робите си ме разбрал правилно. Робът е бил собственост. А не гражданин. Робът не е можел да плаща данъци, да гласува, да бъде избиран, и забележи най-съществената разлика:

римският гражданин е имал право на брак, защото децата му са ставали римски граждани (собственици), докато робските деца автоматично са били роби (собственост)

Предполагам знаеш, че статутът римски гражданин е бил особена привилегия и в това отношение много желателен. Но разликата между гражданин и негражданин на Рим е отделна тема.

Робите с техния статут на собственост не са били римски граждани, не са могли да раждат римски граждани и съответно не са били (дори и да са искали) в състояние да сключват брак, законен според римското право.

Тук само ще отбележа един малко известен факт - че на робите е било плащана заплата, особено на роби - счетоводители, юристи, икономи и лекари. Просто са били собственост на господаря си и не са могли да го напускат. Често обаче със събраните пари са откупували свободата си.

Относно въпроса ти за романизирането на Гърция: Да, по времето, когато Павел пише до коринтяните цяла Елада е под властта и законите на Рим. Сега има един тънък момент, че римската култура е в голяма степен копие на гръцката, както знаеш основатели на град Помпей са именно гръцки колонисти. Също така римския пантеон е копие на гръцкия такъв, но римляните като практични хора често са имали едно доста подигравателно отношение към т.нар. богове.

Важно е да кажа, че както днес знаенето на английски език е белег за ученост, а в миналото - френски и в по-далечното минало - латински, така в Павловите времена белег за култура и ученост е да знаеш гръцки, макар че Рим е управлявал нашенската част от света. Въпреки че завладяват Елада, римляните са имали къде скрит, къде съвсем открит комплекс за малоценност от гърците. И в този смисъл въпросът ти за степента на римското влияние в културен план конкретно върху гърците е много интересен, но и много дълъг за писане. А и леко излиза извън моята компетентност. Но ти обещавам да проверя за някоя свястна книга от сериозен изследовател на епохата, която да ти препоръчам.

Но независимо от културното влияние на Елада, законите в Коринт по времето, когато Павел е писал посланието си са били римски!




Christus regnat
Най-отгоре

    
05.02.09 14:35 Цитирай
изказвания: 1582
Всъщност от горния ми пост не става особено ясно едно нещо, та пак ще го повторя, извинявайте.Правото на брак е част от трите основни права, отличаващи римския гражданин, т.е. за да имаш право на легален брак в Рим, трябва да си римски гражданин. Конкретният термин е conubium - правото на законен брак.

Само за сведение другите 2 основни права на римския гражданин са правото да гласува - suffragium и правото да сключва договори - commercium. В допълнение към тези права има и едно много важно: римският гражданин не може да бъде убит без съд и присъда и не може да бъде изтезаван. Последното особено във времето на домината е било грубо пренебрегвано. А по времето на домината са най-големите изтезания на християни, вкл. и римски граждани.



Christus regnat
Най-отгоре

    
05.02.09 14:51 Цитирай
изказвания: 1024
в такъв случай, конкретно за вярващите роби, членове на събранията (църквите) -- те са нямали жена по закон, а са имали какво - наложница ли?

[ Редактирано 05.02.09 14:52 ]

Най-отгоре

    
05.02.09 15:00 Цитирай
изказвания: 1582
ученик:

в такъв случай, конкретно за вярващите роби, членове на събранията (църквите) -- те са нямали жена по закон, а са имали какво - наложница ли?


Тъй като робът е бил със статут на собственост, той или тя не са имали право нито на брак, нито на конкубинат. Просто са се събирали мъж-роб с жена-робиня и децата, родени от такъв съюз също са били роби на господаря. Абе също като все едно моят котарак като се събере със котката на съседите, котенцата са или моя или тяхна собственост :-) Давам този прост пример, защото от гледна точка на 21-вия век е малко трудно човек да проумее как човешко същество може да е субект на вещното право, т.е. да е вещ.

Наложницата/конкубинката е била свободна жена, обикновено бедна, за да се омъжи законно. А това е била и единствената възможност пред освободените робини.



Christus regnat
Най-отгоре

    
05.02.09 15:41 Цитирай
изказвания: 604
Не мога да проумея как може да е Божия воля да си вземеш още една жена.Абсурдно е.
Жена ми би била ужасена , а аз най вероятно бих бил още по - ужасен от нея.

Но както и да е , дайте по темата , да видим Божията воля ли е или не , според Писанията.
Според мен , ако и голяма част от мисленето ни да е плод на културата в която живеем , пак сравненията с древните дни и днес , не винаги са мерило.И тогава както и сега считам че Бог не предпочита многоженството , а само една жена и един мъж.

[ Редактирано 05.02.09 15:53 ]

Най-отгоре

    
05.02.09 15:53 Цитирай
изказвания: 4367

Тигър, а защо мислиш, че различните и често противоречиви обичаи, вярвания, практики на народите (често изрично отхвърляни, дори осъждани, от Бога)  отразяват Божията воля?

"Грехът влезе в света" се казва там.

Каква точно ти е идеята относно извличане на информация от народите по земята?



Краят на епохата: Времева диаграма,    Съгласуваща хронологична таблица (актуализирани версии)

„...Но не е така, както че е пропаднало Божието слово. Защото не всички, които [по плът] са от Израел, са [Божият народ] Израел. Нито пък всички са деца [на Бога], само защото са [по плът] потомство на Авраам.
А [според както Бог декларира]: "по Исаак ще се нарича семето ти."
Т.е. не плътските деца са Божии деца, а само обещаните [от Бога] деца се считат за потомство [на Авраам, и съотв. - Божии деца]. ...“
   
/из п-мо до римл., 9/


Иначе, ако всички, които по плът са от Израел, бяха Божият народ Израел, то Божието слово би било пропаднало.
Вж: "Не е отпаднало Божието слово - до римл. 9:6


Най-отгоре

 
Започване на нова тема
Към страница       >>  
 

Отговор (без HTML оформление):


 

Към форум:     Най-отгоре

Публикуване на темата: rss 0.92 Публикуване на темата: rss 2.0 Публикуване на темата: RDF